Blog



Onze specialisten posten regelmatig belangrijke topics op deze blog. U kan zich inschrijven op deze blog via de rechterzijbalk. Schrijf enkel in voor de onderwerpen die u interesseren. Wanneer er een nieuw artikel gepost wordt, krijgt u een melding op het ingeschreven e-mailadres.

Gezondheidsbewuste consument stuwt vraag glutenvrije producten

Gepost op 2013-09-17 00:00:00 door Pascal in de categorie Allergenen-

Voedingsmiddelen zonder gluten zijn bedoeld voor consumenten met een vastgestelde glutenintolerantie (coeliakie). De groep mensen die glutenvrije producten ook consumeert, zonder intolerant te zijn, groeit.

Een beurs voor de groeiende markt van 'free fromproducten' moest het worden: de eerste Free From Food Expo in de Duitse stad Freiburg. Het werd een beurs waar aanbieders van glutenvrije producten de overhand voerden. Brood, muffins, pizzabodems en bier; alles was in een glutenvrije variant te proeven.

Gezondheidsperceptie

Volgens onderzoeksbureau Mintel is de groei van glutenvrij te danken aan de gezondheidsperceptie van gezondheidsbewuste consumenten voor deze producten. Sommige mensen eten alleen glutenvrij bij een opgeblazen gevoel. In de VerenigdenStaten en in de UK werden van 2009 tot 2011 bijna 30% meer glutenvrije producten verkocht.

De populariteit is ook multinationals zoals Kellogg’s en General in de Verenigde Staten en Warburtons in het Verenigd
Koninkrijk opgevallen. Alle drie ontwikkelden ze brood en ontbijtgranen voor de glutenvrije doelgroep. General Mills is bovendien een website (http://www.glutenfreely.com) gestart, waar het in contact treedt met consumenten.

Brede doelgroep

Om de bredere groep van gezondheidsbewuste consumenten aan te spreken, vinken bedrijven bij de ontwikkeling van glutenvrije producten meerdere ‘free-from’ vakjes af, zoals vrij van additieven, weinig tot geen vet, suiker en/of lactose. Vaak zijn de producten ook biologisch. Bovendien combineren ze de producten met andere populaire granen zoals quinoa en chia.

Raw/vegan
Glutenvrij profiteert ook van de mensen die een raw food dieet of een veganistisch dieet volgen. Op de Free From Expo waren meerdere bedrijven die producten toonden die gluten-, tarwe- en zuivelvrij waren. Een daarvan was het merk 'Nakd' die repen produceert van slechts noten en fruit. Het product profiteert van gezondheidsbewuste ‘yogamoeders’ die een gezond tussendoortje voor hun kinderen willen. Ingrediënten zijn onder andere cashewnoten, dadels en rozijnen.
» Stuur door naar een vriend
» Reacties (0)


Uw reactie op deze post



Uw naam